•      Pavel Josef Macků   phone: +420 737 836 256  (cz, en)  /   music@oldharp.com  (cz, en, fr, de, it)

Loutna

Loutna byla nazývána královnou všech hudebních nástrojů a také byla považována za nejdokonalejší hudební nástroj. Největšímu rozkvětu se těšila od 15. do poloviny 18. století.
(Více informací o nástroji)

Loutna - sedmisborová




Modely pro vás:




Který model vybrat?

Počet sborů:

  • 6 a 7 sborová loutna jsou vhodné především pro renesanční hudbu. Hra ni je také snazší, než na loutny s více sbory.
  • 8 sborová loutna se hodí zvláště pro hudbu raně barokní, ale je plně vhodná i pro hudbu renesanční nejžádanější typ loutny
  • 9 a 10 sborová loutna jsou vhodné pro hudbu vrcholného i pozdního baroka. Tyto loutny jsou ideální pro sólový repertoár s důrazem jak na melodii tak i na harmonii.
  • 14 sborová theorba exceluje v hlubokých basových linkách a doprovodech. V nabízeném provedení „Petit theorbe“ je vhodná jak pro basso continuo, tak i pro sólovou hru s důrazem na melodii. Vyniká svou resonancí.
  • 13 sborová loutna s labutím krkem je univerzálním nástrojem, který vyvažuje schopnosti theorby a loutny. Má bohatý a flexibilní zvuk pro různorodé využití.

Velikost:

  • Menší velikost loutny poskytuje jasnější, ostřejší a přehledný zvuk, vhodný zvláště pro polyfonnii. Vzhledem k menší menzuře také umožňuje snadnější hru levou rukou.
  • Větší velikost loutny produkuje bohatější, teplejší sytý zvuk, který je měkčí a plnější s delším dozvukem. Umožňuje také větší dynamiku.

Materiál strun:

  • Střevové struny poskytují teplý, přirozený zvuk s bohatým harmonickým spektrem. Mají jemnou a přirozenou artikulaci, což je ideální pro historicky autentický zvuk renesanční a barokní hudby. Jsou měkčí na dotek a mají vyšší tření než syntetické struny. To dává prstům hráče lepší kontrolu během hry. Na druhou stranu jsou méně stabilní v ladění. Potřebují pravidelnější dolaďování, protože se při změnách teploty a vlhkosti snadno rozlaďují. Tyto struny jsou také méně odolné než syntetické materiály. Rychleji se opotřebovávají a mají kratší životnost.
  • Nylonové struny mají jasný, čistý zvuk, ale ve srovnání se střevovými strunami mohou znít poněkud „sterilněji“ a méně bohatě. Postrádají některé z komplexních alikvótních tónů, které jsou typické pro struny střevové. Nylonové struny jsou hladké na dotek, což je příjemné pro prsty, ale mohou mít nižší tření, což může ztížit kontrolu při hraní. Nylonové struny jsou extrémně odolné a trvanlivé. Mají dlouhou životnost a jsou méně náchylné k poškození či praskání.
  • Nylgutové struny představují vhodný kompromis mezi střevovými a nylonovými strunami. Jsou vyráběny ze syntetického materiálu, který imituje materiál střevových strun. Mají proto podobný zvuk jako struny ze střev – teplý a bohatý s přirozeným tónovým charakterem. Povrch nylgutových strun je podobný strunám ze střev, tzn. že je jemně drsný, což pomáhá při hře. Nylgutové struny tak poskytují podobnou kontrolu jako střevové. Oproti strunám ze střev je nylgut stabilnější v ladění a méně citlivý na změny teploty a vlhkosti. Při hraní v různých podmínkách se rozlaďuje méně často. Nylgut je mnohem odolnější než střevo, proto vydrží déle a je méně náchylný k praskání či opotřebení.

Ladění:

  • Nejčastějším laděním melodických strun louten je ladění renesanční (někdy uváděné jako ladění v G) – G,c,f,a,d‘,g‘. Je vhodné samozřejmě zvláště pro renesanční hudbu. Právě pro toto konkrétní ladění je k dispozici také velká nabídka různých tabulatur. Později se v barokní době začalo používat také ladění barokní – A,d,f,a,d‘,f‘, které je výhodné právě pro většinu skladeb tohoto období díky snadnější práci levé ruky. Vedle těchto dvou nejběžnějších existovalo i mnoho dalších ladících systémů.
    (Zajímavost: Pevně daná výška ladění, tak jak se používá dnes (např. a=440Hz), se dříve nepoužívala, ladilo se spíše relativně. Posuďte sami z dobového zápisu: „Nalaď nejvyšší strunu tak vysoko, jak to jen jde, aby nepraskla. Ostatní struny pak dolaď podle ní“. Chcete-li tedy být zcela autentičtí, zapoměňte na ladičku a laďte svůj nástroj podle tohoto návodu. Samozřejmě ale počítejte s tím, že takto autenticky naladěná struna g‘ bude podle ladičky znít třeba tónem f‘. V dávných dobách to bylo zcela normální.)



U každého z následujícíh modelů si můžete určit některé parametry:

  • materiál strun – standardně nylon, nylgut a střevo za příplatek
  • ladění – pro každý nástroj si můžete vybrat typ ladění, které Vám vyhovuje
  • provedení mušle – jednobarevná nebo dvoubarevná
  • použité dřevo mušle – standardně javor, jsou možná i jiná dřeva
  • počet pásků mušle (více pásků za příplatek)
  • grafická podoba rosety
  • hmatník můžete mít jednobarevný nebo i dvoubarevný (např. světlé okraje)
  • krk a kolíkovou skříňku v přirozené barvě dřeva nebo mořené např. na černo
  • můžete mít řezbu dna kolíkové skříňky (příplatek podle složitosti)
  • loutny mají jako pražce výhradně úvazky, ale pokud budete chtít, mohu vám nainstalovat i pevné pražce



Detailní přehled jednotlivých modelů


1. Loutna Hans Frei – Bologna, přelom 15.-16. st.
______ 6 – 7 sborů, menzura 58,5cm 

Loutny Hanse Freie jsou ideální pro autentickou interpretaci raně renesanční hudby, kde je kladen důraz na jemnost, lehkost a průzračnost zvuku. Jsou typické svým štíhlejším tělem.

Počet sborů – 6 nebo 7 (11 nebo 13 strun)
– – počet sborů si můžete vybrat
Ladění (6 sborů) – gG, cc, ff, aa, d´d´, g´
Ladění (7 sborů) – dD, gG, cc, ff, aa, d´d´, g´
9 pásků
Menzura – 58,5 cm
—-
Délka těla – 43 cm
Šířka těla – 28 cm
Hloubka těla – 14cm

cena – 35 000 Kč

Dotazy, vlastní představy o nástroji nebo objednávku > napište zde <




2. Loutna Vendelio Venere – Padova, přelom 16. – 17.st.
______ 7 – 8 sborů, menzura 58,5cm  

Tento typ loutny je svým díky svému lehce většímu korpusu vhodný pro hráče, kteří hledají nástroje s o poznání plnějším zvukem a kteří hrají jak renesanční, tak i raně barokní repertoár.

Počet sborů – 7 nebo 8 (13 nebo 15 strun)
– – počet sborů si můžete vybrat
Ladění (7 sborů) – dD, gG, cc, ff, aa, d´d´, g´
Ladění (8 sborů) – dD, fF, gG, cc, ff, aa, d´d´, g´
9 pásků
Menzura – 58,5 cm
—–
Délka těla – 43 cm
Šířka těla – 30 cm
Hloubka těla – 15cm

cena – 35 000 Kč

Dotazy, vlastní představy o nástroji nebo objednávku > napište zde <




3. Loutna Vendelio Venere – Padova, přelom 16. – 17.st.
______ 8 sborů, menzura 66,5cm  

Tato větší Venereho loutna je vhodná pro pozdně renesanční a raně barokní repertoár, má oproti předchozímu typu bohatější a silnější zvuk.

Počet sborů – 8 (15 strun)
Ladění – dD, fF, GG, cc, ff, aa, d´d´, g´
9 pásků
Menzura – 66,5 cm
—-
Délka těla – 48 cm
Šířka těla – 34 cm
Hloubka těla – 17cm

cena – 35 000 Kč

Dotazy, vlastní představy o nástroji nebo objednávku > napište zde <




4. Loutna Michael Hartung – Padova, Benátky, 1.pol.17.st.
______ 10 sborů, menzura 66,5cm  

Tento typ loutny produkuje silný a bohatý zvuk s širokým tónovým rozsahem. Zvláště svým laděním je ideální pro barokní repertoár.

Počet sborů – 10 (19 strun)
Ladění barokní – dD, eE, fF, gG, aA, dd, ff, aa, d’d‘, f‘
(je možné i renesanční ladění – cC, dD, eE, fF, GG, cc, ff, aa, d´d´, g´)
9 pásků
Menzura – 66,5 cm
—-
Délka těla – 46 cm
Šířka těla – 31 cm
Hloubka těla – 15 cm

cena – 36 000 Kč

Dotazy, vlastní představy o nástroji nebo objednávku > napište zde <




5. Loutna Matheo Buchenberg – Füssen, 17.st.
______ 9 sborů, menzura 69cm

 Tato loutna má silný, bohatý a plný zvuk, přičemž větší menzura přispívá k silnější rezonanci a výraznějším basům. Je ideální pro barokní repertoár.

Počet sborů – 9 (17 strun)
Ladění barokní – eE, fF, gG, aA, dd, ff, aa, d’d‘, f‘
(je možné i renesanční ladění – dD, eE, fF, GG, cc, ff, aa, d´d´, g´)
9 pásků
Menzura – 69 cm
—-
Délka těla – 52 cm
Šířka těla – 37 cm
Hloubka těla – 18 cm

cena – 36 000 Kč

Dotazy, vlastní představy o nástroji nebo objednávku > napište zde <




6. Malá theorba francouzského typu „Petit théorbe“, 17.st.
______ 14 sborů, menzura 69+138cm (65+115cm)

Tato loutna má velmi sytý zvuk se zvláště znělými hlubokými tóny. Tak jako velké theorby, které mají zvuk ještě výrazně sytější, je i tento nástroj, přes svoji menší velikost, stále schopný hrát basso continuo. Oproti velkým theorbám má ale díky menší velikosti přeci jenom jasnější a konkrétnější tóny. Menší menzura melodických strun navíc umožňuje hraní technicky náročnějších skladeb, které vyžadují rychlost a přesnost (velké theorby mívaly menzuru melodických strun okolo 90cm!). Je to ideální nástroj jak pro sólovou hru, tak i pro doprovod.

14  sborů (14 strun) – 7 melodických, 7 basových
– všechny sbory tvoří jednoduše vedené struny

Ladění renesanční – F‘, G‘, A‘, H‘, C, D, E, F, G, c, f, a, d, g
Theorby mají nejvyšší dvě struny laděné o oktávu níže,
ale u Petit theorby se někdy používalo i kontinuální ladění: … , G, c, f, a, d‘, g‘

Trojitá růžice (může být i jednoduchá)

9 pásků

Pevný krk (krk není skládací)

_________

Menzura:
varianta A: 69cm + 138cm
varianta B: 65cm + 115cm

_________

Varianta A:
Délka těla – 49 cm

Šířka těla – 31 cm
Hloubka těla – 16 cm

Varianta B:
Délka těla – 46 cm

Šířka těla – 29 cm
Hloubka těla – 15 cm
_________

cena – 46 000 Kč

Dotazy k nástroji nebo objednávku > napište zde <


7. Barokní loutna s labutím krkem, 17.st.
______ 13 sborů, menzura 69+95cm

Loutna s labutím krkem má plný, sytý zvuk, který je ale přesto ve vyšších polohách stále dostatečně konkrétní. Díky tomu byla často používána jak pro sólovou hru, tak i jako doprovodný nástroj. Je velmi flexibilním a univerzálním nástrojem pro různé hudební styly.

Podle modelu J.Ch.Hoffmanna z r.1670

13 sborů (24 strun) – 8 melodických, 5 basových
– dva nejvyšší sbory mají jednoduše vedené struny, ostatní jsou zdvojené

Ladění barokní – AA‘, HH‘, cC, dD, eE, fF, gG, aA, dd, ff, aa, d´, f´
(může být i jiné, např. renesanční)

Menzura: 69cm + 95cm

9 pásků
_________
Délka těla – 49 cm

Šířka těla – 31 cm
Hloubka těla – 16 cm

cena – 48 000 Kč

Dotazy k nástroji nebo objednávku > napište zde <




Ukázky některých mých prací:

Loutna - 7 sborů


Loutna Buchenberg


Loutna - Padova


detail rosety:
Roseta




Kytarové loutny

Proč kytarové? Tyto „loutny“ mají kytarové struny, které jsou vedené pouze jednotlivě (nikoliv dvojmo jako je zvykem u běžných louten), mají pevné pražce (u louten jsou místo pevných pražců úvazky) a uchycení strun v kobylce mají pomocí kolíčků přes kobylkový pražec (díky tomuto řešení lze měnit výšku dohmatu pomocí úpravy kobylkového pražce).

Je vhodná pro toho, kdo je zvyklý na kytaru, ale chce mít nástroj podobný loutně.




8. Kytarová loutna

Kytarovou loutnu lze vyrobit podle modelů louten 1 -3 (viz výše)

Kytarová loutnaPočet strun: 6 – 8
Použité struny – nylonové kytarové struny na nízký tah
Ladění: (C), (D), E, A, d, g, h, e´

Podle výběru modelu:
Menzura: 58 – 66,5 cm
Délka těla: 43 – 48 cm
Šířka těla: 28 – 34 cm
Hloubka těla: 14 – 17 cm

Pevné kovové pražce
Materiál: javor, smrk, ořech, šelak


cena – 32 000Kč

Dotazy, vlastní představy o nástroji nebo objednávku > napište zde <




9. Kytarová loutna s plochým dnem

Nedradiční typ nástroje podobného loutně.

Počet strun – 6
Použité struny – nylonové kytarové struny na nízký tah
Ladění kytarové – E, A, d, g, h, e´
Menzura – 65 cm
Pevné kovové pražce
—-
Délka těla– 46 cm
Šířka – 29 cm
Materiál – javor, smrk, šelak


cena – 18 000Kč

Dotazy, vlastní představy o nástroji nebo objednávku > napište zde <

– Video ukázka –


Komentáře jsou uzavřeny.